• Achter een mirakel schuilt vaak een wonder(s)

Hoe kom ik bovenaan in het zoekresultaat van Google

Zichtbare (inhoudelijke) content

Naast een aantal technische maatregelen (zoals hierboven beschreven) is de echte content nog altijd “koning”. Geeft de pagina relevante informatie met betrekking tot het trefwoord waarop je gevonden wilt worden.

Tegelijkertijd wil je dat de bezoeker van de pagina ook meteen snapt wat je vertellen hebt.

Tip 1. Hou de teksten kort en bondig.

Probeer de relevante trefwoorden op een logische manier in de tekst op te nemen, maar hou wel de frequentie binnen de perken. Het is niet verstandig (ook niet voor de bezoeker) om jouw trefwoord oneindig te herhalen.

Als de tekst de nodige lengte vereist probeer dan de relevante trefwoorden zo hoog mogelijk in de tekst op te nemen.

Besluit eventueel om de tekst over meerdere pagina’s te verdelen (met een duidelijke verwijzing: heen en weer).

Eigenlijk zou ik altijd aanraden om een gespecialiseerde tekstschrijver in te huren die de belangrijkste teksten van jouw website (met inachtneming van de tips) gaat samenstellen: schrijven is een vak apart.

Tip 2. Gebruik de juiste HTML-tags om de relevantie van de tekst aan te geven.

Een kopregel plaats je tussen <h_> heading tags </h_>. In volgorde van importantie zijn er vele beschikbaar:

<h1>Dit is de belangrijkste kopregel met het belangrijkste trefwoord</h1>
<h2>Dit is een minder belangrijke kopje, of een subkopje</h2>
<h3>Dit is en nog minder belangrijke kopje, of een subsubkopje</h3>

Etc. etc.

Het lijkt ogenschijnlijk slim om alle kopregels met een <h1> te markeren, maar dat is niet zinvol en werkt zelfs averechts; er kan er maar één de belangrijkste zijn.

Wel logisch is de volgende indeling:

<h1>belangrijke kopregel</h1> <h2>subkopje nummer 1</h2> <h2>subkopje nummer 2</h2> <h3>subsubkopje nummer 2.1</h3> <h2>subkopje nummer 3</h2>

Tip 3 Gebruik opsommingen

De bezoeker van jouw website wil graag snel zien en begrijpen wat je te bieden hebt. Dus voordat je uitgebreid gaat vertellen over jouw propositie kan het geen kwaad om dit te introduceren met een overzichtelijke opsomming:

Voorbeeld:

U kunt bij ons terecht voor:

  • Ligplaats voor uw motorboot of sloep
  • Onderhoud van uw vaartuig
  • Winterstalling van uw vaartuig

In HTML:
<ul>
<li>Ligplaats voor uw motorboot of sloep</li>
<li>Onderhoud van uw vaartuig</li>
<li>Winterstalling van uw vaartuig</li>
</ul>

Bijkomend voordeel: zoekmachines waarderen opsommingen en bepalen mede aan de hand daarvan de relevantie van de pagina.

Tip 4. Verklaar je nader

Als je gebruik maakt van vaktermen of afkortingen, licht deze dan toe. HTML heeft daar een paar mooie tags voor, <abbr> en <acronym>.

Te koop: mooie ligplaats aan de Loosdrechtse Plassen van 400m2 voor € 4.000,- v.o.n.

In HTML:
Te koop: mooie ligplaats aan de Loosdrechtse Plassen van 400m<sup>2</sup> voor € 4.000,- <abbr title="vrij op naam">v.o.n.</abbr>

Of:

Wij zijn heel goed in Search Engine Optimization.

In HTML:
Wij zijn heel goed in <acronym title="Zoekmachine optimalisatie">Search Engine Optimization</acronym>.

Zoekmachines waarderen dergelijke verklarende tags goed (voor zover ze natuurlijk voor jou van toepassing zijn).

Pagina's: Vorige pagina Volgende pagina

2 Reacties in “Hoe kom ik bovenaan in het zoekresultaat van Google”

  1. SEO Weblog Says:

    Goed leesbaar stuk en een aantal zeer handige tips. Het enige wat ik mis is de strong tag die je kan gebruiken, ondanks de h1 en h2 tags. In iedergeval de complimenten voor dit artikel!

  2. startpagina KiKa Says:

    er missen inderdaad wat tips, maar dat maakt dit artikel er niet slechter op!
    Ik ga er gelijk mee beginnen voor mijn startpagina voor kika.

Geef een reactie

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image

© 2010 wonders interactive | de kleine lettertjes