• Achter een mirakel schuilt vaak een wonder(s)

‘Bloembakkenoproer’ gevoed door Facebook

Facebook volksoproer in WijdewerenIn ons kleine dorpje ’s-Graveland is een heuse volksoproer ontstaan nadat de gemeente vorige week op de belangrijkste doorgaande weg – het Noordereinde – grote houten bakken plaatste in een poging om het verkeer te reguleren. Er moet minder en vooral minder hard gereden worden.

Hoewel de plannen al lange tijd bekend zijn schoot het menig dorpsbewoner in het verkeerde keelgat. Op Facebook werd direct een speciale “Weg met die Bloembakken”-pagina opgericht die al snel kon rekenen op vele ‘likers’. Na een paar uur stond de teller op 500, inmiddels staat deze op 2.520.

De commentaren op de berichten liegen er niet om. Het begon met wat ludieke fotomockups maar ontaarde al snel in een scheldkannonade. Met name de lokale politiek krijgt er flink van langs. Menig bloembak was al snel gesneuveld: vernield of in de sloot gekukeld.

Landelijke aandacht

De landelijke pers is het relletje ook niet ontgaan. Het AD vond het een hele pagina waard. RTV-NH, SBS en EenVandaag stuurden cameraploegen.

De grootste partij (Dorpsbelangen) weet niet zo goed wat ze er mee aan moeten en publiceert een (op zijn zachtst gezegd) zure reactie op haar website. Het taalgebruik van de partij – met GeenStijl-achtige terminologie als ‘chronisch dood’ en ‘photofucks’ – werpt een bedroevend licht op de ‘professionaliteit’ van de lokale politiek. De oppositie twittert ondertussen ook een stevig  partijtje “zie-je-wel-ik-zei-het-toch” mee.

Gemeente Wijdemeren, waar ‘s-Graveland onder valt, weet van geen wijken en heeft na spoedberaad besloten de bakken voorlopig te laten staan en in september te evalueren. Het gaat immers om een proef. Wel gaat een ‘externe deskundige’ nog even snel kijken of de veiligheid niet in het geding is. Tsja.

Wat leer je hiervan?

Natuurlijk kun je het als gemeente niet snel goed doen, er is altijd wel iemand die ‘het er niet mee eens is’. Dat er met de ontwikkeling van de plannen blunders zijn gemaakt is evident: de bakken zijn lelijk, groot en soms zelfs gevaarlijk geplaatst. Er was ook niet genoeg geld meer om ze een beetje ‘op te fleuren’. Aan de bewoners is gevraagd zelf de kwast ter hand te nemen en de plantjes – die er nog niet zijn – te onderhouden. Dat is natuurlijk vragen om ellende.

En met een sociaal medium binnen handbereik creëert een kleine groep al snel een oproer waar je U tegen zegt. Dat kun je niet negeren.

Al met al een publicitaire nachtmerrie waar je als bestuurder eigenlijk een mooi ‘what-not-to-do’ draaiboekje voor zou moeten schrijven. Dan ben je de volgende keer goed voorbereid. ‘Velen’ zeggen dat ze de bestuurders voor dit scenario hebben gewaarschuwd.

Misschien was het een idee geweest om vooraf zelf een Facebook pagina te beginnen? En de schoolkinderen de bakken te laten beschilderen. Met een leuke wedstrijd – welke is de leukste – er aan gekoppeld.

Doseren was in elk geval verstandig geweest. Niet meteen het hele dorp volplaatsen maar beginnen met een paar bakken. Dan kan het volk er aan wennen.

Tags: ,

Geef een reactie

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image

© 2010 wonders interactive | de kleine lettertjes